Server Side Tagging (SST) is een duurzame oplossing voor de uitdagingen die ontstaan door de blokkade van third-party cookies door browsers en de groeiende bezorgdheid over gegevensprivacy (AVG). Door een server op een subdomein van REDACTED Specialists in te stellen, kunnen we gegevens filteren en anonimiseren voordat ze naar grote platforms zoals Facebook en Google worden gestuurd. Dit plan beschrijft wat we gaan doen en hoe we het gaan doen, met speciale aandacht voor de juridische implicaties.
Doelen
Verbeteren van datakwaliteit: Door botverkeer en scraping-tools uit te sluiten op serverniveau, zorgen we voor zuivere brondata. Daarnaast blokkeren veel browsers (met Safari / iphone gebruikers als grootste) nu al zeer frequent de doorsturing van data.
Waarborgen van privacy: Anonimiseren van data om te voldoen aan de AVG-regelgeving.
Voorbereiden op de toekomst: Anticiperen op de verwachte blokkade van third-party cookies in 2025.
Betrokken partijen
RAFT: advies, begeleid en implementeert
Elephant: ondersteunt op DNS niveau
Taggrs: hosting van de server
STAR: eindverantwoordelijk voor inhoudelijke keuzes
Stap 1: Analyse en Voorbereiding
Betrokken partijen: RAFT & Taggrs
Analyse huidige situatie:
Inventarisatie van huidige toegangsniveaus
We hebben toegang tot de containers van google analytics wat voldoende is. (juiste rechten)
We hebben toegang tot de tag manager van zowel werken bij als star normaal. We kunnen publiceren. (juiste rechten)
We kunnen direct schakelen met Elephant voor zaken die met de website opgepakt moeten worden.
Inventarisatie van huidige trackingmethoden en -systemen.
werkenbij-star
ga4 gebeurtenissen die worden uitgemeten en worden gestuurd (moet overgezet worden naar Serverside tagging)
Facebook evenement die worden uitgemeten en worden gestuurd naar facebook (moet over gezet worden naar server side tagging)
LinkedIn evenementen die verzameld moeten worden en gestuurd naar LinkedIn (moet over gezet worden naar server side tagging)
Google ads evenementen die worden uitgemeten en worden gestuurd (moet overgezet worden naar serverside tagging)
microsoft clarity (moet worden overgezet naar server side tagging)
Alles loopt via tag manager. Die zal ook gebruikt worden om serverside tagging op te zetten.
Taggrs wordt gebruikt om de server te draaien
Identificatie van dataverzamelingspunten en gebruikte tools (bijv. Google Analytics, Facebook Pixel).
werken bij star
Google analytics verzameld gegevens
Facebook
Google ads
LinkedIn
microsoft clarity
Bepaling van de mate van botverkeer en andere bronnen van vervuilde data.
Infrastructuurvoorbereiding:
Selectie van de juiste serverconfiguratie en hostingopties voor de subdomeinen binnen de portal van Taggrs.
Juist configuratie om mee te beginnen:
Basic abbonement
Dit abbonement kan 750k aan gebeurtenissen verwerken. Nu zijn er ongeveer gecombineerd 180k aan gebeurtenissen vanuit analytics. Ik ga ervan uit dat de overige tags ongeveer de helft opvragen per platform t.o.v. google analytics. Dit totaal komt tot 450k.
er kunnen 3 servers op dit account runnen. We gebruiken er 2. Voor iedere website 1.
Configuratie van subdomeinen: data.star-specialists.com en data.werkenbijstar.com.
Dit wordt opgepakt vanuit Raft met Elephant. Hierin word mike meegnomen via de mail.
Mike moet betalingsgegevens van star toevoegen aan taggrs. Anders wordt de data alsnog verzameld door derde juridisch gezien. Wij als raft zullen hierbij assisteren.
Stap 2: Implementatie van Server Side Tagging
Betrokken partijen: RAFT & Elephant
Server Setup (week 25):
Installatie en configuratie van een serveromgeving op de subdomeinen.
Momenteel is op beide domeinen een ga4 tag geïnstalleerd die lijd naar een test omgeving van analytics. Hierbij kunnen we zorgen dat we de data alvast gaan controleren of alles juist binnen komt
Datum - 25-06-2024
Opzetten van een omgevingsspecifieke tagging server (bijv. Google Tag Manager Server Side)
Wat is er momenteel
Stap 3: Keuze datasync
Betrokken partijen: RAFT & STAR
Tagging informatie (week 26)
Lijst opstellen met velden van te verwerken persoons- en locatiegegevens (bijv. naam, email, IP-adres, etc.)
Deze lijst wordt opgesteld door raft per platform. Als dit juist staat gaan we per onderdeel alles door bespreken wat wel en niet moet worden doorgestuurd.
Per onderdeel keuzes maken over de vorm van doorsturen (wel/niet/geanonimiseerd)
Stap 4: Configuratie van Server Side Tag
Betrokken partijen: RAFT
Tagging Configuratie (week 27 t/m week 29):
Migratie van bestaande client-side tags naar de server-side omgeving.
de huidige opzet blijft op dit moment nog bestaan, zodat wij kunnen verifiëren dat alles juist binnen komt.
er wordt zijdelings naast de huidige inrichting een nieuwe analytics aangemaakt, zodat deze het verkeer bij houdt van server side tagging (zo kunnen we controleren dat het klopt)
Opzetten van filters om botverkeer en ongewenste gegevens te blokkeren.
Dit wordt in Taggrs gedaan, zodat we niet hoeven te filteren in google analytics zelf.
Anonimiseren van data.
Dit wordt gedaan met behulp van hashing. Hashing is het veranderen van een emailadres naar een regel met tekens, zodat 3e partijen die de data niet horen te krijgen, deze ook niet kunnen gebruiken mocht dit wel gebeuren.
Stap 5: Testen en validatie
Betrokken partijen: RAFT & STAR
Functionele tests (week 29 en week 30):
Verifiëren dat alle tags correct functioneren en data naar de juiste platforms sturen.
Controleren van de datakwaliteit en vergelijken met de oorspronkelijke dataset om verbeteringen te bevestigen.
Stap 6: Documentatie en verslaglegging
Betrokken partijen: RAFT & STAR
Technische Documentatie (week 34 t/m week 35):
Beschrijving van de implementatiestappen en configuraties.
Specificatie van hoe data geanonimiseerd en beveiligd wordt, inclusief gebruikte technieken en processen.